Ändrat: dec 09, 2023
Ibland kommer tekniska problem vid de sämsta av tidpunkter. Även om det är osannolikt kan problem med webbplatsen påverka din eTA-ansökan. Lär dig hur du undviker oönskade ändrade planer på grund av ett fel på webbplatsen för eTA-behandling.
Om du har problem med webbplatsen för Canada eTA (Electronic Travel Authorization) finns det flera steg du kan ta för att felsöka och lösa problemet. Här är en guide om vad du ska göra:
Stabil anslutning: Se till att din internetanslutning är stabil. Ibland kan problem med webbplatsen bero på en dålig eller instabil internetanslutning.
Starta om routern: Försök att starta om din router eller växla till ett annat nätverk för att se om det löser problemet.
Kompatibilitet med webbläsare: Vissa webbplatser fungerar bättre i vissa webbläsare. Försök att komma åt webbplatsen med en annan webbläsare (t.ex. Chrome, Firefox, Safari, Edge).
Rensa cacheminne och cookies: Om du rensar cacheminnet och tar bort cookies som sparats i din webbläsare raderas gamla data som kan orsaka problem.
Byt enhet: Om problemet kvarstår kan du försöka komma åt webbplatsen från en annan enhet, t.ex. en smartphone, surfplatta eller en annan dator.
Officiella meddelanden: Leta efter meddelanden på webbplatsen eller dess officiella sociala mediekanaler (främst IRCC Twitter) om underhåll eller avbrott.
Webbplatser från tredje part: Använd webbplatser som DownDetector för att kontrollera om andra användare upplever liknande problem, vilket tyder på ett bredare avbrott.
Fel i formuläret: Dubbelkolla den information du anger. Ibland kan problemet bero på felaktiga eller ofullständiga formulärposter.
Kontaktformulär: Använd kontaktformuläret på webbplatsen för Immigration, Refugees and Citizenship Canada (IRCC) för att rapportera ditt problem.
Telefon: Överväg att ringa IRCC:s supportcenter för att få hjälp, men var beredd på eventuella väntetider.
Lokal ambassad/konsulat: Om online-metoderna misslyckas, kontakta eller besök din lokala kanadensiska ambassad eller konsulat för vägledning.
Ha tålamod: Ibland kan problemet vara tillfälligt. Vänta en stund och försök komma åt webbplatsen senare.
Befintliga ansökningar: Om du redan har skickat in en ansökan och försöker kontrollera statusen, se till att du följer rätt process och anger rätt information.
VPN-problem: Om du använder ett VPN, försök att koppla bort det, eftersom vissa statliga webbplatser har begränsningar för VPN-åtkomst och användning av ett VPN kan orsaka oväntat beteende på webbplatsen.
Om den kanadensiska eTA-webbplatsen av någon anledning inte fungerar måste du vänta med att ansöka om din eTA. I allmänhet kommer webbplatsen inte att vara ur funktion i mer än en dag. Ställ in ett alarm i din telefon eller kalender som påminner dig om att försöka igen om 24 timmar. När du går in på webbplatsen igen bör den fungera som vanligt.
Om du ska flyga till Kanada inom 24 timmar är detta inte en idealisk lösning. Men om du inte kan lämna in din ansökan eller få ett beslut om din eTA före flygresan måste du ringa flygbolaget och diskutera dina alternativ. Du kan behöva ställa in eller försena ditt flyg.
Om du ansöker om din kanadensiska eTA tidigt är det mindre troligt att ett fel på webbplatsen leder till problem för dig. Eftersom avbrotten är kortvariga kommer du att ha gott om tid att ansöka senare. Men om du väntar till sista minuten med att ansöka kan ett tekniskt problem ändra dina resplaner. Det bästa sättet att undvika större komplikationer är att ansöka tidigt.
Om du mot förmodan skulle råka ut för ett avbrott på webbplatsen är det bättre att ta itu med det flera månader i förväg än några timmar innan du åker till Kanada. Problem med webbplatsen Canada eTA kan ofta lösas genom att du kontrollerar din internetanslutning, använder olika webbläsare eller enheter eller kontaktar IRCC för support. Om problemen kvarstår kan du kontakta en kanadensisk ambassad eller en professionell invandringskonsult för att få ytterligare hjälp.
Inlägg
Arkiv
Kategorier